Mad der styrker immunforsvaret og din generelle sundhed

mad der styrker immunforsvaretMad der styrker immunforsvaret og din generelle sundhed findes det? Der findes en række kendte madvarer, der allerede har en kendt effekt på din generelle sundhed og dit immunforsvar. Herunder har vi listet nogle af de meste tilgængelige fødevarer der alle kan gøre noget godt for din generelle sundhed og dit immunforsvar.

Spis dig sund

Her er listet 6 fødevarer der alle har en gavnlig effekt på din sundhed – spis dig sund med mad der styrker immunforsvaret og din generelle sundhed.

Rosmarin

Vidste du, at de olier der findes i planten rosmarin har en gavnlig og styrkende effekt på immunforsvaret, og de er desuden særdeles hormonvenlige! Rosmarin styrker samtidigt hukommelsen og virker ligeledes lindrende ved muskelsmerter og ved væskeophobning i kroppen. Rosmarin er også meget velegnet at benytte i et fodbad.

Mynte

I Mynte planten er det ligeledes olierne der har den største effekt på din sundhed. Her virker olierne nemlig antiinflammatoriske og bakteriedræbende. Derudover så virker mynten både opfriskende og fordøjelsesfremmende. Prøv evt. at dryppe lidt mynteolie i en kop vand og stil det i køleskabet – virker meget opfriskende.

Citron og Lime

Citron virker rigtigt godt på fordøjelsen. Citron stimulerer desuden mavesyreproduktionen og så der både citron og lime smækfyldt med C vitaminer.

Ingefær

Ingefær er udover at være hormonvenlig både blodrensende og immunstyrkende. Ingefær er også et rigtig godt middel mod kvalme. Se også vores opskrift på ingefærshot der fint kan tages dagligt som et sundt og friskt kosttilskud. Tilsæt evt. lidt honning (virker bakteriedræbende) til dit ingefærshot, hvis du syntes, at det er for stærkt.

Fisk

Vi bør gerne spise 2-300 gram fisk om ugen, og den anbefaling er faktisk en ret godt rettesnor. Fedtsyrer i fede fisk som f.eks. laks og makrel er nemlig med til at holde godt gang i hjernen, og det kan medvirkende til at styrke vores koncentration. Forsøg har også vist, at man også kan øge evnen til at lære og koncentrere sig, hvis man dagligt indtager omega 3 fedtsyrer fra fisk eller fiske- eller krill olie kapsler.

Grøntsager

Grøntsager indeholder en række gode og sunde vitaminer, der alle er medvirkende til at du får en sund og smuk hud.  Det gælder især grøntsager, som indeholder mange A- og C-vitamin, zink og silicium. A-vitamin får du f.eks. fra spinat, gulerødder og broccoli. C-vitamin finder du i appelsiner, grønne bladgrøntsager samt kål. Zink finder du i  bælgfrugter og nødder.